pátek 2. srpna 2013

Rybízový sněhový koláč

Koláč plněný čerstvým rybízem se sněhobílou čepicí jsem viděla před pár lety v nějakém levném ženském plátku typu Chvilka pro tebe, bohužel s kostrbatým receptem, ve kterém nesedělo snad vůbec nic. Myšlenka na tuto kombinaci mi ale v hlavě zůstala a nakonec jsem se před pár týdny náhodou dostala k receptu, který se mi líbil mnohem víc a tradá, andělský rybízový koláč byl na světě.

Docela efektní způsob, jak zpracovat letošní úrodu rybízu, jsem našla na blogu Baking with Sibella. A sama jsem udělala jen dvě drobné změny - ze surovin na korpus jsem vyškrtla mandle, kterých jsem si dost užila v třešňovém koláči podle Mary, a na rozdíl od Sibelly jsem použila nikoli jen červený rybíz, ale úplně všechen rybíz, který se v naší zahradě vyskytuje (co do počtu druhů samozřejmě), tedy i černý a bílý. Koláč je pak pestřejší barevně i chuťově, i když jsou jistě mezi námi tací, kteří třeba černý rybíz nemusí. Jako můj otec, který ale koláč jedl i tak, zřejmě si nevšiml, cha!  

Suroviny na korpus: 
200 g hladké mouky
115 g másla
80 g moučkového cukru
20 g mletých mandlí
1 žloutek
špetka soli

Rybízová náplň: 
300 g rybízu
3 vejce
100 g moučkového cukru
150 ml smetany na šlehání
2 lžíce škrobu

A na sněhový deklík budete potřebovat ještě 3 bílky a dvojnásobné množství moučkového cukru (no jo, je to tak, budete si muset ty bílky zvážit a jejich hmotnost vynásobit dvěma :) ). 

Zpracujte těsto na korpus - nejprve v míse smíchejte sypké suroviny (mouku, cukr, sůl a mandle), pak prsty zapracujte vychlazené máslo, dokud vám nevznikne hrubší drobenka, a nakonec ještě přidejte žloutek. Párkrát na moukou posypané ploše prohněťte a dejte do ledničky chladit na půl hodiny minimálně. 

Koláčovou formu pak lehce vymažte máslem, opět posypte moukou pracovní plochu a těsto vyválejte pokud možno do kruhovitého útvaru, který bude o pár centimetrů větší než forma. Pak těsto do formy opatrně přeneste. Může se trochu trhat, zvlášť pokud nejste dost trpěliví s jeho chlazením, takže si můžete pomoct tak, že plát těsta volně namotáte na váleček, se kterým ho pak přenesete do formy a tam odmotáte. Při ořezávání okrajů nechte těsto z formy malinko přečuhovat, občas má tendenci se při pečení mírně smrsknout, tak pro jistotu...

Na těsto rovnoměrně rozprostřené ve formě položte alobal, na něj nasypte libovolnou luštěninu, kterou doma najdete, funguje i rýže. Korpus dejte péct na 10-12 minut při 180°C, těsto by se mělo zpevnit, ale ne ještě úplně zezlátnout.  

Do předpečeného korpusu nasypte omytý rybíz. V míse dohladka vyšlehejte vejce, moučkový cukr, smetanu a škrob a touto směsí přelijte rybíz. Dejte péct na dalších 20 minut, opět při 180°C. Můžete si vyrobit z alobalu pohotovostní kroužek o průměru formy, kterým překryjete okraj koláče, kdyby náhodou začal příliš hnědnout.  
Zatímco se v troubě peče koláč i s náplní, připravte si sníh z bílků. Nejprve v misce (která se hodí pro pozdější použití pro vodní lázeň) důkladně promíchejte bílky a cukr. Pak misku na 3 minuty za stálého míchání přemístěte nad hrnec s horkou, nikoli však vroucí, vodou. Po třech minutách misku sundejte a šlehejte bílkovou směs ďábelskou rychlostí, dokud nezískáte velmi tuhý a lesklý sníh, trvá to přibližně 10 minut. A nezapomeňte hlídat pečící se koláč! :) 

Nakonec naplňte sněhem cukrářský sáček a ozdobte s ním celý povrch koláče. Patřičně odekorovaný koláč dejte péct do trouby vyhřáté na 120°C, po pěti minutách teplotu snižte na 95°C a pečte dalších 10 minut. Sníh by měl být na povrchu úplně pevný, špičky jen lehce zrůžovělé. 

Hotovo! Trochu piplačka, ale co by člověk pro roztomile vypadající koláč neudělal, že?
Jo a až budete koláč krájet, nezapomeňte si průběžně utírat nůž, ať pak máte hezký čistý řez, ne tak zamatlaný jako já. Fuj Karolíno, fuj! Ale tentokrát žádnou jinou fotku nemám, no dobře mi tak.

Koláč měl u nás doma úspěch i přesto, že jsem celý červenec měla nějakou koláčovou mánii a nic jiného jsem nepekla. Ještě štěstí, že je koláčů tolik druhů, nevím nevím, jestli mě někdy přestanou bavit. Zvlášť když můžou vypadat i tak trochu načančaně jako tento, to se pak člověku ani po zdobení dortů nestýská. A kdo ví, jaké další letní plody by se daly použít na náplň... 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pokud nejste zaregistrovaní uživatelé, podepište se, prosím.